De zekerheid bij investeren in zonnepanelen wordt door consumenten niet alleen gezocht in prijs, maar ook in andere factoren die het gevoel geven van een gedegen investering. Dit blijkt uit het End User Insights rapport van Dutch New Energy Research. Consumenten geven de voorkeur aan kopen boven huren van panelen en kiezen liever voor een bekend zonnepaneelmerk. Ook zijn de resultaten over een opwekgarantie opvallend.
“Wij zien aan alle resultaten dat consumenten kiezen voor zekerheid”, aldus Rolf Heynen, directeur van Dutch New Energy Research. “Dit biedt kansen, want de installateur die onzekerheid weet weg te nemen tegen de juiste prijs krijgt eerder de opdracht. Fabrikanten die al bekend zijn door andere consumentenproducten genieten de voorkeur op de residentiële markt en kunnen dit voordeel verder uitbuiten. Dit wordt tevens bevestigd in een eerder onderzoek naar de merkbekendheid van zonnepanelen en omvormers”, stelt Heynen.
Dutch New Energy Research kan met bovenstaande conjunctanalyse fabrikanten en installateurs helpen met het optimaliseren van hun propositie en conversie, omdat het in kaart brengt welke psychologische overwegingen consumenten maken als zij investeren in zonnepanelen. De prijsgevoeligheid van het huren versus kopen van zonnepanelen en extra opties, zoals een opwekgarantie, monitoring en onderhoud worden ook besproken in het rapport. Het End User Insights rapport is onderdeel van de Dutch Solar Quarterly.