Dat de Tesla 3 vorig jaar de bestverkochte auto in Nederland was, toont aan dat de elektrificering van het wagenpark serious business is. Zeker als het om leasing gaat, want de zakelijke markt loopt voorop. Wie tegelijkertijd ook investeert in zonne-energie kan een dubbelslag slaan. Voor het klimaat én voor de portemonnee…
Laden is goedkoper dan tanken
De elektriciteit die met de zonnepanelen wordt opgewekt, kan namelijk worden benut om de auto’s op te laden. Zo rijd je volledig emissieloos, want de energie is groen.
De combinatie van de PV-installatie op het dak en de laadpalen voor de deur is ook financieel zeer interessant. Je medewerkers laden hun auto’s namelijk op voor een kilowatt-prijs die aanzienlijk lager ligt dan wanneer ze dat onderweg doen.
Laden is per definitie goedkoper dan tanken, maar langs de snelweg betaal je toch al snel 35 cent per kilowatt. Als je zelf opwekt, betaal je hooguit 10 tot 20 cent, afhankelijk van het tarief van je energiebedrijf.
Dubbel voordeel
Op het moment dat je als ondernemer besluit je wagenpark te elektrificeren, is het verstandig om goed na te denken over de eigen laadinfrastructuur. Je hebt een zwaardere installatie nodig voor de elektra om het extra gevraagde vermogen aan te kunnen.
Wat wil nu het geval? Zo’n zwaardere installatie is ook aan de orde als je als bedrijf in zonnepanelen gaat investeren. Het is dus slim om beide beslissingen te combineren. Je hoeft maar één keer in die installatie te investeren.
Aanzienlijk lagere brandstofkosten
Bijkomend voordeel is dat je als bedrijf meer profijt hebt van de door je PV-installatie opgewekte elektriciteit als je elektrische auto’s hebt rondrijden. Zelf verbruiken – en dus minder betalen aan het energiebedrijf – is altijd voordeliger dan overschotten aan het net leveren. De regel is: hoe dichter het verbruik en de opgewekte elektriciteit bij elkaar liggen, hoe gunstiger het is.
Dat betekent dat de investering in zonnepanelen in de toekomst voor nóg meer bedrijven interessant wordt. Nu valt de beslissing nog weleens negatief uit, doordat het energieverbruik van een onderneming zo laag is dat de voordelen op het gebied van CO2-uitstoot en opbrengsten gering zijn. Maar als ze straks tien, twintig of meer elektrische leaseauto’s op het parkeerterrein hebben staan, wordt de potentiële besparing opeens wél interessant. Dan verlaag je de brandstofkosten aanzienlijk en gaat de CO2-uitstoot naar nul.